Antikens Grekland

Vi har So prov om grekland på torsdag, och har för en gångs skull suttit och skrivit ned stödord:

2000 år f.Kr Kreta rikt
skördade v.o.f
Från Cypern koppar
sålde t.o.ke till Fenicien o egypten
1500 år f.Kr
1400 år f.Kr Kreta
1200 år f.Kr
1100år f.Kr
Köl och järn
köpte h.j.s ^
köpte g.kr_
tillverkade g.e.s.t
Rött
purpursnäckor
dyr
alfabetet
900-400 år f.Kr
stadsstater=?
Borgklippa, Akropolis
Aten och spatra
300 000-350 000
kolonier
Åkerjord 700 f.Kr
h.å.v
550 år f.Kr
At+Sp
490 år f.Kr Marathon
Våren 480 år f.Kr Thermopyle
kung Leonidas
förrädare
300 man + L
huvudhär räddas
300 dog
480 år f.Kr Salamis Grekland
Pojken och rävungen
2 kungar
De äldstes råd
28 60år
30 år folkförsamling
heloterna 200 000st
"leva spartanskt"
måste gifta sig
7 år militärskola
f.h.t
20 år, 60 år
flickorna;
skola mycket mat
grekland enat
Parthenon, tempel Athenas arkopolis
Demos Kratein=Demokrati
folkförsamling Fria, 20 år födda Aten
Pnyx, 40 ggr
inte kvinnor slavar
2400 år f.Kr:
styra sig självt, inte diktator
rätt tycka, fritt åsikter

fett jobbigt men tjejerna har utmanat killarna i bäst provresultat, och då måste man ju dra sitt strå till stacken xD


Kommentarer.
Av: Camilla

hej villket bra jobb du har gjort :)

Jag ville bara meddela att jag samabretar med cocoo.sed villket betyder om du följer min blogg får du 15% rabatt i hennes butik. Komentera gärna eller följ min blogg ha det bra kram Camilla♥

2010-02-21 @ 14:36:27
URL: http://miiva.blogg.se/
Av: Elsa

Tack Sanna:]

Nu kan jag också kolla igenom:D

Hoppas att tjejerna äger ut killarna med typ dubbelt eller nått, då skulle jag typ börja skratta:]

2010-02-21 @ 15:16:59
URL: http://elsacissi.blogg.se/

Komentera här nedanför:

-Jag bryr mig inte om din frågestund!
-Jag äger alla bilder om inget annat anges! Det är alltså förbjudet att ta bilder utan min tillåtelse.
-Jag svarar på komentarerna i din blogg, eller när jag har frågestund.

Du heter?:
Komenterar ofta?

E-postadress: (Bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0